Hummus to inaczej pasta z ciecierzycy, która często również nazywana jest białym grochem 🙂 Pochodzi z Bliskiego Wschodu, i tu trudno o konkretne źródło. Jedne mówią o Libanie, inne o Izraelu. W każdym razie warto spróbować i przekonać się, że jest świetnym dodatkiem do kanapek lub jako dip do warzyw. No i jak na pastę przystało jest szybki w przygotowaniu 🙂

Jakie zalety kryje w sobie hummus?

Bogaty w błonnik pokarmowy przez co zapobiega zaparciom i odgrywa ważną rolę w profilaktyce nowotworów jelita grubego, a także cukrzycy i chorób układu sercowo-naczyniowego. Zawiera witaminy C, E oraz beta-karoten , które wspomagają układ odpornościowy.

Według Amerykańskiego Instytutu Badań nad Rakiem substancje występujące w ciecierzycy np. saponiny, oporna skrobia, flawonoidy i sterole, chronią komórki przed uszkodzeniami, które mogą prowadzić do rozwoju nowotworów.

Niestety hummus jest kaloryczny, dlatego należy spożywać go z rozsądkiem, a wtedy przyniesie jedynie oczekiwane korzyści 🙂

 

Przepis:

  • 125g ugotowanej ciecierzycy
  • mały ząbek czosnku
  • sok z 1/4 małej cytryny
  • 1g kminu rzymskiego
  • 2 łyżki sezamu
  • 1 łyżka oliwy z oliwek

Taka porcja to 470kcal

Sezam upraż na suchej patelni. Zmiel go i dodaj łyżkę oliwy. Dokładnie wymieszaj. Następnie dodaj czosnek, sok z cytryny, kmin. Zmiksuj dokładnie. Stopniowo dodawaj ciecierzycę, aż otrzymasz pożądaną konsystencję. Jeśli pasta będzie za gęsta dodaj wodę z gotowania ciecierzycy. I to wszystko! Prawda, że szybko? I jak smacznie 🙂