Czytanie etykiet powinno zawsze towarzyszyć nam przy wyborze produktów. Choć wcale nie jest to oczywiste, jest niezbędne w byciu świadomym konsumentem 🙂

Najważniejszym elementem etykiety są dane dotyczące składników produktu, bo stąd dowiadujemy się, co tak właściwie jemy. Watro zapamiętać, że zawsze na początku tej list umieszczone są surowce, których użyto najwięcej. Przy wyborze najłatwiej kierować się zasadą: im krótszy skład tym lepszy produkt.

Kolejną ważną informacją, która znajduje się na opakowaniu to data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Określane są one jako

najlepiej spożyć przed” – wskazuje termin, po którym może (ale nie musi) nastąpić pogorszenie cech jakościowych, jednak może on nadawać się do spożycia

należy spożyć do” – informuje, iż po terminie wskazanym na opakowaniu produkt bezwzględnie nie nadaj się do spożycia.

Zwracaj także uwagę na kaloryczność produktu, zawartość białka, tłuszczów i węglowodanów. Unikaj produktów z dużą ilością cukrów prostych, soli czy nasyconych kwasów tłuszczowych.

Na etykiecie powinny znaleźć się również informacje o składnikach alergennych, czy warunkach przechowywania.

jak wybrać

Nie daj nabrać się na hasła

„ nie zawiera cukru” na sokach – producent nie ma prawa dodać do niego cukru

bez konserwantów” na jogurtach – tu również producent nie ma prawa utrwalać chemicznie produktu

bez cholesterolu” na tłuszczach roślinnych – one naturalnie go nie zawierają

Niestety jako konsumenci słabo orientujemy się co zawierają etykiety, rzadko zwracamy na nie uwagę i nie zawsze je rozumiemy. Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam w wyborze produktów. Pamiętajcie, że czytając etykiety dowiecie się czy chleb, który kupujecie jest na pewno żytni, czy truskawki w jogurcie to na pewno truskawki, a nie tylko przecier lub aromat, a może płatki śniadaniowe to przede wszystkim cukier? Nie dajcie się oszukać! Kupujcie pełnowartościowe produkty!